בעיות והפרעות שינה במבוגרים עם הפרעות חרדה

בעיות והפרעות שינה במבוגרים עם הפרעות חרדה

אנשים רבים המאובחנים ואשר סובלים מהפרעות חרדה (כגון, הפרעת חרדה כללית/מוכללת, הפרעת דחק פוסט טראומתית, חרדה חברתית, הפרעת פאניקה ואגורופוביה, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית) סובלים בנוסף גם מהפרעות שינה ובעיות שינה. להפרעות שינה אלו השפעה משמעותית ביותר על התפקוד ואף על התפתחותן של חלק מהפרעות החרדה בעצמן.מאמר קצר זה סוקר את הקשר בין הפרעות ובעיות שינה להפרעות חרדה אצל מבוגרים.

הפרעות שינה

להפרעות ובעיות שינה יכולות להיות השפעות משמעותיות ביותר על הבריאות הפיזית, תפקוד רגשי, קוגניטיבי ועל התפקוד היום יומי.לחלק נכבד מהאנשים עם בעיות והפרעות שינה יש הפרעות פסיכיאטריות מקבילות. בנוסף, הפרעות שינה נחשבות לגורם סיכון להתפתחותן ושימורן של הפרעות חרדה ומצב רוח.
הפרעות חרדה נחשבות להפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר. הפרעות אלה יכולות להוביל לפגיעה משמעותית בתפקוד ולהטיל מגבלות רבות על חיי היום יום.  בנוסף, אנשים רבים הסובלים מהפרעות חרדה מאובחנים במקביל גם עם דיכאון. מחקרים מראים כי דיכאון מתפתח פעמים רבות לאחר התפתחותה של הפרעת החרדה וברגע שהדיכאון מופיע נראה שהוא משפיע על התפתחותה של הפרעת החרדה

לאלו שסובלים מדיכאון בנוסף להפרעת חרדה יהיה קשה יותר ל”הפטר” מהפרעת החרדה עצמה מאשר אלו שאינם מאובחנים עם דיכאון מקביל.
מבין האנשים עם הפרעות שינה, כ% 40 מדווחים על רמות חרדה גבוהות. בנוסף, ישנם אחוזים גבוהים יותר של אנשים המאובחנים עם הפרעות חרדה מבין האנשים שסובלים מהפרעות שינה. מחקר אחד מצא כי לאנשים שסבלו מבעיות שינה היה סיכוי גדול פי 17 להיות מאובחנים גם עם הפרעת חרדה קלינית. 
באופן ספציפי, מחקרים הראו כי מבין הפרעות החרדה במבוגרים, לאנשים עם הפרעת חרדה כללית/מוכללת (GAD) יש את הסיכוי הגבוה ביותר לסבול מהפרעות ובעיות שינה. דבר זה אינו מפתיע מכוון שאחד הקריטריונים לאבחנה של הפרעת חרדה מוכללת/כללית הינו המצאות של קשיי שינה. 
כ 50% מאנשים המאובחנים עם הפרעת חרדה כללית/מוכללת מדווחים על קושי בהרדמות ו כ 65% מדווחים על קושי בשמירה על רצף השינה (מספר רב של התעוררויות במהלך הלילה). 
יקיצות מרובות במהלך הלילה ואיכות שינה ירודה הינם אופיניים ביותר להפרעת דחק פוסט טראומתית. מחקרים מראים כי כ 70% מהאנשים הסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומתית יש בעיות והפרעות שינה. בנוסף, נראה כי לקשיי שינה יש תפקיד חשוב בהתפתחות הפרעה זו. ממצאים אחרים הראו כי כאשר מטפלים בבעיות והפרעות שינה אצל אנשים הסובלים מפוסט טראומה, הסימפטומים הטראומתיים משתפרים.
גם אנשים עם הפרעת פאניקה (PD) סובלים מרמות גבוהות יותר של בעיות והפרעות שינה. בין היתר גם מהתקפי פאניקה ליליים המשבשים את השינה.
מספר מועט יחסית של מחקרים בחנו את הקשר בין בעיות והפרעות שינה אצל אנשים המאובחנים עם חרדה חברתית או עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) והממצאים אינם עקביים. 
למרות שהפרעות ובעיות שינה והפרעות חרדה הינן קשורות, ושתיהן מופיעות פעמים רבות עם דיכאון, משמעות הקשר בין הפרעות אלו אינו ברור. לא ברור למשל האם הפרעות שינה תורמות להתפתחותן של הפרעות חרדה ודיכאון או להיפך.
במחקר גדול שבחן את הקשר בין הפרעות חרדה והפרעות שינה, נמצא כי כ 74% מהאנשים עם הפרעות חרדה דיווחו גם על הפרעות שינה, כגון קושי להרדם, התעוררויות במהלך הלילה או שינה לא רגועה. באוכלוסיה זו גם היו אחוזים גבוהים של דיכאון ובעיות רפואיות נוספות. התוצאות הראו גם כי לאלו שהיו פרודים, גרושים או אלמנים היה סיכוי כפול לסבול מהפרעות שינה. 
המחקר הראה כי לאנשים שהיו מאובחנים עם הפרעת חרדה כללית או הפרעת דחק פוסט טראומתית היה סיכוי מוגבר לסבול מהפרעות שינה יחסית לאנשים עם הפרעות חרדה אחרות. ממצא נוסף הראה כי הפרעה מקבילה של דיכאון נבאה הפרעות שינה בראיון הראשוני. כלומר, אנשים עם הפרעות חרדה הסובלים גם מדיכאון הינם בסיכון גבוה לפתח הפרעות שינה.
לבסוף, קיומן של הפרעות שינה בראיון הראשון אצל אנשים שאובחנו עם הפרעת פאניקה, הפרעת חרדה כללית, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית וחרדה חברתית, לא נבאו אחוזי החלמה נמוכים יותר יחסית לכאלה שלא דיווחו על הפרעות שינה עם הפרעות אלו. אולם, לאלו שדיווחו על הפרעות ובעיות שינה בראיון הראשון, מבין האנשים שאובחנו עם הפרעת דחק פוסט טראומתית, היו אחוזי רמיסיה נמוכים יותר יחסית לאנשים שסבלו מפוסט טראומה ללא הפרעות שינה. כלומר, להפרעות שינה יש חשיבות פרוגנוסטית –  החשיבות של הפרעות השינה היא בניבוי יכולת ההחלמה מהפרעת החרדה, כך שאצל אנשים שסובלים מהפרעות חרדה מומלץ ביותר לברר את קיומן של הפרעות ובעיות שינה כבר בברור הראשוני ולהתייחס לכך בטיפול. אנשים אלו יוכלו להנות ולהפיק מיתרונותיו של טיפול שיתמקד בהפרעות ובעיות שינה כבר בשלבים הראשוניים. באופן כללי, נראה כי חשוב ביותר להוסיף מרכיב טיפולי ספציפי שיתייחס להפרעות ובעיות שינה אצל אנשים המטופלים בהפרעת דחק פוסט טראומתית. למשל, מחקרים מראים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) המתמקד בבעיות והפרעות שינה אצל אנשים הסובלים  מפוסט טראומה, הינו יעיל ביותר בהפחתת הסימפטומים וגם בשיפור בתמונה הפוסט טראומתית הכללית.
טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) בהפרעות שינה הינו טיפול שנמצא כיעיל ביותר לשיפור התמונה הכללית של השינה והפחתה של בעיות השינה. 
באופן כללי טיפול קוגניטיבי התנהגותי להפרעות ובעיות שינה כולל: 1) רכיב הסברתי/חינוכי על שינה שכולל גם היגיינת שינה (פעולות המקדמות שינה) 2) מרכיב התנהגותי שכולל הקטנת הזמן במיטה (SLEEP RESTRICTION) ושליטה על גירויים סביבתיים (הורדה של אסוציאציות מונעות שינה. 3) מרכיב קוגניטיבי שמסביר על גורמים קוגניטיביים באינסומניה, ומתמקד בשינוי עמדות ואמונות לגבי שינה.