ביעותי לילה

ביעותי לילה

 ביעותי לילה הינן התנגויות המתרחשות בשינה בעיקר אצל ילדים צעירים ונמצאים באותה משפחה של הפרעות כמו הליכה בשינה. ילד עם ביעות לילי בדרך כלל יצעק ויראה מאוד עצבני או מפוחד. בזמן האפיזודה, הילד יכול להראות מבולבל או סהרורי, יכול למלמל או לענות תשובות לא רלוונטיות לשאלות. הוא יכול גם לדחוף אותך, להתהלך או להתנהג באופן מוזר. למרות שביעותי לילה הינם מאוד “דרמטיים” ויכולים לעורר מצוקה רבה להורים להורים, ילדים לרוב אינם מודעים למה שהם עושים ואינם זוכרים מאומה. למרות שנראה שהילד ער, הוא למעשה בשינה עמוקה.
ביעותי לילה מתרחשים בדרך כלל בין 5 ל 10 דקות, לעיתים לפרקי זמן ארוכים יותר. לילדים אין זיכרון לארועים אלו. הדבר הקשה ביותר להורים הוא חוסר יכולת להרגיע את הילד במהלך הארוע, לעיתים רבות ניסיונות הרגעה רק מחמירים ומגבירים את העוצמה. ביעותי לילה אינם פחדי לילה והילד אינו חולם במהלך הארוע. חשוב לציין כי ביעותי לילה אינם סימן לבעיה פסיכולוגית והם גם אינם יוצרים נזק פסיכולוגי לילד.
התנהגות לילית נוספת שדומה לביעותי לילה נקראת Confusional arousals. בדרך כלל אורכת בין 5 ל 15 דקות ואף יכולה להמשך מספר שעות. ההתנהגות מאופיינת בעצבנות, דיסאוריאנטציה, בכי או תנועה רבה במיטה. בדרך מתרחש בצורה הדרגתית יותר מאשר ביעותי לילה.
ביעותי לילה מתרחשים בדרך כלל כשעה-שעתיים לאחר ההרדמות בשלב השינה העמוקה. ביעותי לילה הינם נפוצים יותר בקרב ילדים צעירים. אצל רוב הילדים תופעה זו נעלמת עד תחילת גיל ההתבגרות. לילד עם ביעותי לילה יש בדרך כלל היסטוריה משפחתית של ביעותים ליליים.
הסיכוי של ביעות לילה להתרחש הינו גבוה יותר אצל ילד שאינו ישן מספיק או שהשינה שלו משובשת, למשל:

  1. זמנים לא קבועים של הליכה לשינה.
  2. נוכחות של הפרעת שינה נוספת כמו הפרעת נשימה בשינה.
  3. חום, מחלה.
  4. נטילת תרופות מסויימות.
  5. שינה במקומות שונים.
  6. לחץ ומתח.

מה אפשר לעשות כשלילדי יש ביעות לילי או כדי להפחית את הסיכוי שביעות יתרחש:

  1. שמור על בטחון ילדך. למרות שילדים רבים עם ביעותי לילה נשארים במיטה, ילדים רבים עם ביעותי לילה הולכים מתוך שינה. לכן אם ישנה התנהגות כזו צריך להתארגן באופן כזה שישמור על בטחון הילד (נעילת דלתות, חלונות, לשים שער, לשים “אזעקה” למשל על הדלת שתסמן שהילד קם).
  2. אל תנסו להעיר את ילדכם בזמן ארוע כזה – זה יכול רק להחמיר את תגובתו.
  3. המנעו מניסיון להגיב, עמדו ליד הילד, במקרה שקם מהמיטה נסו להחזיר בעדינות.
  4. וודאו כי הילד ישן מספיק.
  5. שמרו על זמן שינה קבוע פחות או יותר.
  6. חפשו סימנים להפרעות ובעיות שינה נוספות: האם לילד קשה להרדם, האם הילד קם מספר רב של פעמים בלילה, האם הילד נוחר, האם הילד עייף וישנוני
  7. במהלך היום, האם הילד עצבני ולא מרוכז במהלך היום? במקרה שישנו חשד לבעיות שינה נוספות כדאי להתיעץ עם איש מקצוע.
  8. לא צריך לדון על התופעה עם הילד למחרת.
  9. ברוב המקרים לא צריך טיפול מיוחד כשישנם ביעותי לילה, אולם, במקרים בהם התדירות גבוהה, עוצמת הארועים גבוהה ויש חשש לפציעה כדאי לפנות לאיש מקצוע.

    לעמוד הספר הגור שלמד להרדם לבד – ד"ר יונתן קושניר ורם קושניר  – ספר עזרה עצמית להורים וילדים להתגבר על פחדי לילה וקשיי שינה לחצו כאן

מקורות וקריאה נוספת:

Jodi A. Mindell – Sleeping Through the Night