טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

 טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הינו סוג של טיפול שהוכח כיעיל ביותר בהקשר של מגוון רחב של הפרעות. למשל, דיכאון, חרדה חברתית, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, הפרעה פוסט טראומתית, הפרעת פאניקה ואגורופוביה, הפרעות שינה, הפרעות בתפקוד המיני, הפרעות אישיות, הפרעות אכילה, פסיכוזה, התמכרויות ופוביות ספציפיות. 
בשיטה זו, המטפל והמטופל עובדים יחד, כצוות, כדי לזהות ולפתור מגוון רחב של בעיות והפרעות. המטפלים עוזרים למטופליהם להתגבר על קשייהם על ידי בחינה מחדש ושינויים של חשיבתם, התנהגותם ותגובותיהם הרגשיות. 
ישנן מגוון שיטות טיפול הנמצאות תחת הכותרת של טיפול קוגניטיבי התנהגותי. בטיפולים אלו ישנו דגש על טיפול בסימפטומים עכשוויים של המטופל, והטכניקות הטיפוליות משלבות עקרונות מהטיפול ההתנהגותי ומהטיפול הקוגניטיבי. ישנן אף טכניקות הלקוחות מתוך רעיונות בודהיסטים. 
ישנם מטפלים קוגניטיביים התנהגותיים השמים דגש רב יותר על הרכיבים הקוגניטיביים וישנם כאלו ששמים דגש רב יותר על הרכיבים ההתנהגותיים. אולם, ההחלטה לגבי שימוש בטכניקות כאלו או אחרות היא בהתאם לשילוב של בעיות המטופל, יכולותיו, והידע הנצבר לגבי יעילותן של טכניקות מסוימות לפתרון בעיות אותן הוא מציג. 
טיפול קוגניטיבי התנהגותי ניתן להעברה הן במסגרת פרטנית והן במסגרת קבוצתית כשהטיפול נע בין מספר מצומצם של פגישות לבין טיפול לטווח ארוך יותר, בהתאם לבעיות ולקשיי המטופל. 
בניגוד לטענות רבות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא אינו טיפול “אינסטנט”, אלא טיפול המתייחס לבעיות המהותיות ביותר של האדם, בעיות המחבלות בחייו ולעיתים בחיי סביבתו של המטופל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי שם לו למטרה להביא לשינויים עמידים וארוכי טווח בהתנהגותו וחשיבתו של המטופל כך שיקרינו על מגוון רחב של תחומי חיים ו”יחסנו” את האדם בפני משברים עתידיים. בכדי לגרום לשינוי אמיתי ומשמעותי, במהלך טיפול קוגניטיבי התנהגותי, נדרשת עבודה רבה ומאומצת של המטופל בביתו מעבר לפגישות הטיפוליות עצמן, תוך מתן הכוונה של המטפל.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו טיפול מבוסס ראיות (Evidence based therapy). כלומר, יעילותו והטכניקות בהן משתמשים נוסו ונחקרו במספר רב של מחקרים ובמגוון הפרעות והוכחו כיעילות. לעיתים רבות מחקרים אלו משתמשים בפרוטוקול טיפולי אחיד. אולם, אין זה אומר כי זהו טיפול נוקשה בו צריך ללכת בדרך אחת ויחידה. גמישות המטפל ונתינת מענה לשינויים וקשיים שעולים במהלך הטיפול הינם משמעותיים ביותר להצלחה הטיפולית.