טיפול קבוצתי בחרדה חברתית – עקרונות כללים ויתרונות

טיפול קבוצתי בחרדה חברתית – עקרונות כללים ויתרונות

חרדה חברתית הינה הפרעה נפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב – לדוגמא, בארה”ב מוערך כי כ-12% מהאוכלוסיה חווים או חוו בעבר תסמינים של חרדה חברתית. שימו לב שאנו כותבים בלשון עבר מאחר וחרדה חברתית אינה גזירת גורל ובהחלט ניתנת לטיפול, גם ברמות הקשות של החרדה שכבר מקשות על תפקוד יומיומי. 
הטיפול שהוכח כאפקטיבי ביותר לטיפול בחרדה חברתית הוא טיפול קבוצתי הנוקט בגישה של פסיכולוגיה קוגנטיבית התנהגותית (CBT). בקצרה, שיטה זאת גורסת כי מחשבה יוצרת מציאות ולכן על מנת לשנות את המציאות אצל המטופל יש ללמד אותו לזהות את מחשבותיו, רגשותיו ופעולותיו הנגרמות כתוצאה מכך. שינוי התנהגותי יבוא כתוצאה מהבנה של השלושה. 
לפיכך, מהן היתרונות שיש בטיפול קבוצתי לעומת טיפול יחידני אצל מטפל:
א.      יצירת סביבה ומסגרת תומכת – כמו כל קבוצה טיפולית עצם השהות בחדר עם אנשים שסובלים מאותה בעיה כמוך יוצרת סביבה תומכת שבה קל יותר להתבטא בלי להרגיש שעומדים למבחן או ששופטים אותך (פחד מביקורת ו”ממה יחשבו” הינה בעיה נפוצה מאד בקרב הסובלים מחרדה חברתית).
ב.      הבנת הבעיה מהיסוד – חשוב גם לציין כי בניגוד לגישה של קבוצות טיפוליות אחרות (דמיינו קבוצת תמיכה כפי שאתם מכירים מהקולנוע או סדרות טלוויזיה) עצם השיתוף בסיפור של כל אחד ואחד אינו הפיתרון לבעיה אלא רק הקלה זמנית עצם פריקת העול. במקרה של חרדה חברתית זה רק עלול להגביר את רמת החרדה. קשה מאד לאנשים עם חרדה חברתית להיפתח בצורה כזאת לזרים, גם אם הם סובלים מאותה בעיה. הדגש בקבוצות הללו הוא לאו דווקא על מה שקרה בפועל אלא הדברים מתחת לפני השטח.
לדוגמא: במידה ואדם מספר שהוא לא התקבל לעבודה וכתוצאה מכך נכנס לדיכאון מדובר רק בחצי מהסיפור. מטרתו של הטיפול היא להבין את שורש הבעיה- מה הן אותן מחשבות אוטומטיות שחלפו בראשו באותו רגע? איזה רגשות הוא חווה ובאיזה רמה? מהן אותן אמונות שורשיות שגרמו וגורמות לו לפחד מסיטואציות מסוג אלו? 
כאמור, בטיפול CBT לא מאמינים ב”פלסטרים”. צריך לרדת לשורש הבעיה על מנת שבעתיד יהיה יותר קל לזהות אותה ולאבחן אותה.
ג.       טיפול באמצעות חשיפה – אחד מהיסודות החשובים ביותר של טיפול CBT הוא שילוב של חשיפה מבוקרת. המונח חשיפה מתייחס להתמודדות עם הפחדים שלנו, בניגוד להימנעות שזוהי לרוב ברירת המחדל של רובינו. הרעיון העיקרי העומד מאחורי החשיפה הוא שחרדה אינה מצב קבוע והיא צפויה לרדת לאורך זמן . לדוגמא: קריאה של ספר מול כיתה. בשניות הראשונות לרוב רמת החרדה היא הגבוהה ביותר. לאחר זמן מה היא תהיה חייבת לרדת ככל שנמשיך בחשיפה. 
כאמור, היתרון של החשיפה בטיפול קבוצתי הינו הסביבה המבוקרת והלא שופטת ולא פחות חשוב – העובדה כי החשיפה נעשית בהדרגתיות. לדוגמא: אף אחד מהקבוצה לא יסכים בהתחלה לקפוץ למים העמוקים ולהעביר פרזנצטיה מול כיתה. בשלב הראשון כל אחד ידרש לקרוא מתוך ספר מספר פסקאות בלבד. לאחר מכן, תהיה מטלה של סיפור אישי קצר מול הכיתה. רק לאחר שהמנחה מרגיש שהקבוצה מוכנה לכך הוא ייתן להם את האתגר של להעביר הרצאה של מספר דקות מול הכיתה. 
ד.      ליווי מקצועי – אולי הדבר החשוב ביותר לאפקטיביות הטיפול הקבוצתי בחרדה חברתית הוא המטפל. חשוב מאד שהמטפל יגיע הן מהתחום של ה-CBT והן יהיה בעל ניסיון והבנה עמוקה בחרדה חברתית. עובדה זאת מסייעת גם היא ליצירת סביבה תומכת ואמון בין המנחה ובין הקבוצה ויש לה השפעה מעמיקה על ההצלחה של הפרטים בקבוצה. 


מאמר זה נכתב בשיתוף עם אתר חרדה חברתית – כל מה שרצית לדעת והתביישת לשאול , האתר המקיף ביותר בארץ בנושא של טיפול בחרדה חברתית.