התעוררויות ויקיצות ליליות בילדים

התעוררויות ויקיצות ליליות בילדים

 התעוררויות/יקיצות ליליות בילדים הן אחת מבעיות השינה הנפוצות שעמן הורים מתמודדים. עד גיל 6 חודשים רוב התינוקות מסוגלים מבחינה פיזיולוגית לישון באופן רציף במהלך הלילה ולא זקוקים להאכלות ליליות. אולם, בין 25% ל 50% מהתינוקות ממשיכים להתעורר במהלך הלילה. יקיצות אלו יכולות להתרחש בכל גיל אך הן נפוצות במיוחד בגיל הינקות ובגיל הטף. חשוב להבין כי כל הילדים, לא משנה באיזה גיל מתעוררים לזמן קצר במהלך הלילה. יקיצות אלו מתרחשות בין פעמיים לשש פעמים בלילה. כלומר הבעיה היא אינה ההתעוררות עצמה אלא הקושי של הילד להרדם לבד בעצמו.  ילדים המסוגלים ל”הרדים” את עצמם בחזרה מתעוררים לזמן קצר אך הוריהם אינם מודעים ליקיצות אלו. לעומתם, ישנם ילדים שברגע שהם מתעוררים “מסמנים” להוריהם כי התעוררו על ידי בכי או על ידי הגעה לחדרם. רבים מילדים אלו למדו “להרגע” או להרדם רק בתנאים מסויימים, כגון נוכחות הוריהם, אוכל, בקבוק, וכו. הורים רבים מפתחים הרגל להרדים את ילדיהם על ידי החזקה, נענוע קל או הרדמה במיטת ההורים. עם הזמן הילדים לומדים להסתמך על דרכים אלו  כדי להרדם. למרות שאולי זה אינו מהווה בעיה בזמם ההשכבה, זה יכול להוביל לקושי להרדם כשהילד מתעורר במהלך הלילה. הילדים לומדים איך להרדם ולהרגיע את עצמם במהלך הלילה בדרך בה הם נרדמו בהשכבה. כלומר, ילד צריך ללמוד להרדם לבד כך שבזמן שמתעורר במהלך הלילה לא יזדקק לעזרת ההורים. מחקרים מראים שילדים שנרדמים ללא תלות בהוריהם מתעוררים פחות במהלך הלילה.

יש מספר דברים שאפשר לעשות כדי לשפר את השינה של ילדך ולעזור לו או לה להרדם באופן עצמאי:

  1. שמרו על זמן קבוע של הליכה לשינה.
  2. הקפידו על שינה במהלך היום. בילדים קטנים (מתחת לגיל 4 בערך), ככל שהילד עייף יותר כך השינה תפגע.
  3. חשפו את הילד לאור יום במהלך הבוקר והצהריים המוקדמים.
  4. נסו (לא בכוח) להשתמש בחפץ בטחון/מעבר בזמן ההשכבה (בובה רכה, חיתול, שמיכה).
  5. הקפידו על רוטינה קבועה של הליכה לשינה (אמבטיה, סיפורים).
  6. המנעו מפעילויות מעוררות סמוך להליכה לשינה.
  7. המנעו מצפיה בטלויזיה משחק באייפון סמוך להליכה לשינה.
  8. לאחר גיל 6 חודשים המנעו מההאכלה כחלק מרוטינת השינה.
  9. הניחו את הילד מנומנם במיטה (אך לא ישן).
  10. אם הילד בוכה ניתן לבדוק אותו כל פרק זמן מסויים ולשמור על אינטראקציה קצרה ומרגיעה. בהדרגה ניתן להגדיל את הזמן בין הבדיקות. ניתן ליישם את טכניקה זו גם בזמן יקיצות בלילה.
  11. אפשרות נוספת היא לשבת ליד הילד על כסא בזמן ההשכבה. כשהילד נרדם לבד, בהדרגה להתרחק עם הכסא עד שמגיעים למצב שהילד נרדם כשאת/ה מחוץ לחדר והילד אינו רואה אתכם.

לגבי שתי גישות אלו, היו עקביים, לא לוותר, הבינו כי אתם עושים את הדבר הנכון ופועלים לטובת הילד. בכי מסמן מחאה. לעיתים תגובות הילד נעשות קשות יותר בתחילה לפני שחל שיפור.

מקורות וקריאה נוספת:

Jodi A. Mindell – Sleeping Through the Night