איך מתמודדים עם פחדי לילה?

איך מתמודדים עם פחדי לילה?

 האם המפלצות של הילד יגורו איתנו תמיד בבית או שהן עוזבות יום אחד, למה ילדים מפחדים, איך כדאי לענות ולעזור להם והכי חשוב: מתי אפשר כבר ללכת לישון? אפרת מונשרי-גורן נפגשה עם הפסיכולוג יונתן קושניר לשיחה באור יום על פחדי הלילה

כתבה מאתר ווי נט בשיתוף אפרת מונשרי גורן

באחת מסדנאות ההורים פגשתי אבא, מדען במקצועו. הוא הגיע כעוס ומיואש. במשך שבועות הוא ניסה להסביר באופן מדעי, לבנו בן הארבע, שאין מפלצות בעולם. אין הוכחות מדעיות לכך, אין יצורים כאלה ובגלל שאין מפלצות גם לא צריך לפחד מהן.הגיוני, נכון? נכון, כל עוד אתה לא פעוט בן ארבע, שמיד כשיורד החושך, המפלצת הפרטית שלך מחליטה להתנגד לעובדות המדעיות ולהציץ אליך ממתחת למיטה. האב המותש נשלח הביתה עם תרסיס קסמים מיוחד (מיכל מלא במי ברז אם אתם מתעקשים לדעת) ובאופן לא מדעי הצליח להילחם במפלצת המפחידה.

מהם פחדי לילה?
עבור ילדים רבים, שעת ההשכבה והמעבר לשינה, מהווים אתגר רציני ואפילו מלחיץ. זוהי פרידה משמעותית מההורים, התנתקות מחיי החברה המשפחתיים והתמודדות עם החושך והקונוטציה השלילית הקשורה ל”כוחות רעים” (מפלצות, שדים, גנבים, פושעים, רוחות רפאים ועוד מצטרפים לחגיגה). 
פחדי לילה מתבטאים במגוון צורות ומשתנים עם גיל הילד. למשל, ילדים צעירים מגלים פחדים הקשורים לפרידה מההורים, ילדי הגן מדווחים על פחדים הקשורים לדמיון, כמו מפלצות וילדי בית הספר, מגלים פחדים ריאליים, הקשורים לסיבה ותוצאה (גנבים, שודדים).
אם משהו ממה שתיארנו מוכר לכם אז בטח נתקלתם גם אתם, כמו הורים רבים, ברשימת קשיים שהופכים את שעת ההשכבה ואת הלילה למלחמה מתישה: בכי, פאניקה, התפרצויות זעם, התעוררויות מרובות והתנהגויות מטרידות כמו שינה עם ההורים, סיורים בבית בלילה, הרדמוּת ושינה עם טלוויזיה וזו רק חלק מרשימה מכובדת שכולה קשורה לפחדי לילה.

זה נורמלי לפחד?
הורים בטוחים שפחדי לילה והתעוררויות מפחדים הם נחלתם הבלעדית והדשא של השכן, או במקרא הזה, הלילה של השכן – שקט יותר. מסתבר שלא כך. 
מחקרים הראו שבין גיל 4 ל-12 כ-73% מהילדים דיווחו על פחדי לילה. אצל רוב הילדים עוצמת פחדי הלילה אינה גבוהה וחולפת עם הזמן והיא נחשבת תופעה התפתחותית נורמלית. אגב, יותר בנות מדווחות על פחדי לילה מאשר בנים.
סביב גיל 4 ישנה עליה בפחדים ובחלומות הרעים. זה גיל שהדמיון בו “מככב” ויש יותר קושי להבחין בינו לבין המציאות. אם אתם הורים לילד בן 4, אתם בטח מרגישים את הקושי הזה בצורה משמעותית יותר.
לא רק לגיל יש תפקיד. גם מצבים רגשיים יכולים להשפיע. מעבר דירה או מעבר גן, הולדת אח ולחצים שונים משפיעים מאוד על שנת הלילה ועל חלומות ופחדים. פחדי לילה הם תוצאה של מספר גורמים: ביולוגים וקוגניטיביים, אבל גם סביבתיים. גם כאן להורים יש השפעה על פחדי הלילה ועל שימורם. למשל, בזמן מחלה של אחד ההורים או בתקופה בה יש ריבים בין ההורים, ילדים נוטים יותר לפחד. לריבים שלנו ולכעסים יש השפעה גדולה על דפוסי השינה של ילדינו. כדאי לזכור את זה לפני הריב הבא. 
ואיך “לומדים לפחד”? הנה כמה מסלולי למידה מוכרים:
המסלול הראשון – לימוד ישיר: ילד המראה פחד מחושך לאחר שננעל בחדר חשוך או עבר חוויה הקשורה לחושך.
המסלול השני – למידה דרך צפייה: ילד צופה בחבר או באח עם פחדי לילה, הוא לומד את התגובה ולפעמים מבין מהי תגובת הסביבה ומפתח פחדים דומים. 
המסלול השלישי – למידת פחד על ידי קבלת מידע: הכוונה למשל לאזהרות מרובות מההורים על הסכנה מלהיחטף או להישדד בלילה או התייחסות מפחידה ללילה.

איך להתמודד עם הפחד? 
ילדים,לעומת מבוגרים, מבלבלים בין דמיון למציאות. סיפור לפני השינה יכול להפוך לאיום ממשי. שימו לב אם יש דברים בסיפור שמפחידים את הילד ונסו להימנע מספרים מפחידים ובכלל מתכנים מפחידים במהלך היום (צפייה בחדשות, טלוויזיה למשל).
בחושך יש נטייה לראות דברים מפחידים. המעיל נראה כמו מפלצת מאיימת והנעלים כמו חיה מזדחלת. הפולניות דוגלות בחדר מסודר (בעצם גם יועצי הפאנג שווי) ואנחנו מצטרפים אליהם. כשיודעים מה נמצא בחדר ואין שום גרב זרוקה על הרצפה, יש פחות מפלצות נצפות.
אל תבטלו את הפחד של ילדיכם וכמובן אל תצחקו עליהם או על הפחד. הומור במקרה הזה לא ממש עוזר. הקשיבו לילדים והכילו את הקושי. חשוב שהילד ידע שיש לו למי לפנות. חשוב שהוא לא יחוש בושה בפחד. פחדי לילה, כבר ציינו בהתחלה, הם פחדים אוניברסאליים של רוב הילדים.הקשיבו לפחדים, אבל אל תהפכו אותם לנושא מרכזי בבית. אפשר גם להשאיר מנורה קטנה שתאפשר לו להרגיש בטוח.

הילד התעורר מחלום רע
המעיטו בתשומת הלב סביב החלומות והפחדים, בעיקר בלילה. אם הילד מקיץ מחלום רע כדאי להרגיע אבל לא לתחקר. מאוד מסקרן לדעת על מה הילד חלם ואיך נראית המפלצת, אבל כדאי להתאפק ולנסות להחזיר לשינה כמה שיותר מהר. לא להפוך את החלום לנושא. תעבירו מסר מרגיע שאנחנו כאן ושהוא יכול לחזור לשינה במיטתו. אם הילד חושש מאוד אפשר לשכב לידו במזרון, אך לא להפוך זאת להרגל.

הילד מבקש להירדם במיטה שלנו
ברור לכם שלא נחליט בשבילכם מה נכון ומה שגוי. לכל משפחה יש את הגבולות והשגרה שלה. מחקרים הראו כי לילדים המסתמכים על הוריהם בזמן ההשכבה יש יותר סיכוי לפתח בעיות שיתבטאו בהתעוררויות רבות במהלך הלילה והמונעות מהילד לפתח יכולות הרגעה וויסות עצמיות. כלומר, שעת ההשכבה קלה יותר, אבל הלילות סוערים ובהחלט לא רגועים. מה גם שאם החלטתם לאפשר לילד להירדם במיטתכם תגלו שהדרך חזרה למיטתו רצופה בקשיים ובמחאות.
זו מניפולציה, אומרים הורים רבים. הוא לא ממש מפחד ורק רוצה לצאת מהמיטה, להיות איתנו, להחריב לנו את חיי המין, הרעועים ממילא. הוא רוצה להיכנס למיטה שלנו.
מצטערים – הוא כן מפחד. ילדים מפחדים. מצד שני, כפי שתיארנו, תשומת הלב הגדולה סביב הפחד והבונוס – שינה עם ההורים במיטה הגדולה, יכולים להעצים את התגובה של הילד. אם לא מתאים לכם לצרף את הילדים למיטה שלכם, פחדים או לא פחדים, פשוט אמרו לא. דרך טובה היא לשבת ליד הילד בזמן ההרדמות, במיטתו. הכוונה היא לשבת לידו ולא לדבר. את השיחות שימרו למשך היום ובלילה שבו בשקט, העניקו תחושת ביטחון על ידי נוכחותכם ולא על ידי שיחה מרגיעה.

מתי כדאי לדאוג?
אצל רוב הילדים עוצמת פחדי הלילה אינה גבוהה, חולפת עם הזמן והיא נחשבת כתופעה התפתחותית נורמלית. הפחד אינו משתלט על הלילות ועל התפקוד של הילד במשך היום. אם הפחדים מתגברים, כדאי לברר מהם גורמי הלחץ המופעלים על הילד ולראות שככל שהלחץ נרגע גם הפחדים נרגעים.
ניתן לנסות להתמודד עם הפחד בעזרת הדמיון ובעזרת העברת השליטה לילד. אנחנו יכולים להיות לידו ולהרגיע ולדבר בהגיון, אבל הפחד אינו דבר הגיוני. שאלו את הילד מה יכול לעזור לו והקשיבו לו. ילדים רבים מצליחים למצוא פתרונות בדמות פנס, חרב או בובה ששומרת. תנו לילד לשלוט בעוצמת הפנס או להחליט מה יכול לעזור לו. דווקא הדמיון מצליח לנצח בדרך הטובה ביותר את הדמיון. הורים נוטים לזלזל ואפילו לשנוא את כל גיבורי העל למיניהם, אבל תתפלאו לכמה ילדים דווקא בובה של פאוור ריינג’ר או ספיידרמן במיטה, העניקה ביטחון בלילה.
אפשר לנסות לעזור לילדים בעזרת קלטות או ספרים, בובה רכה או חפץ מעבר. אם כל מה שציינו לא עוזר, כדאי לגשת לאיש מקצוע, להתייעץ ולטפל בבעיה. אל תתביישו לפנות לעזרה ולהתייעץ. לפעמים טיפול קצר או שיחות מכוונות ישפרו פלאים את הלילות שלכם ושל ילדיכם.

ספרים מומלצים:

לילה חשוך אחד / אורה איל
איתמר ציד החלומות / דוד גרוסמן
אל תדאגי רותי / דוד גרוסמן
טרופותי / ג’וליה דונלדסון

סרטים מומלצים:

מפלצות בע”מ