סיוטים וחלומות מפחידים אצל ילדים

מה הם סיוטים?

סיוטים הם חלומות מפחידים שיכולים להעיר את הילד ולהשאיר אותו עצוב ובצורך לקבל ניחום מהוריו. סיוטים הינם שכיחים מאוד אצל ילדים והם חלק מההתפתחות הנורמלית. זה נדיר למצוא ילד או מתבגר שמעולם לא חווה סיוט. לאחר סיוט אשר מסתיים בהתעוררות, רוב הילדים מפחדים לחזור לישון ולעיתים קרובות אינם רוצים להישאר לבדם. ילדים צעירים מאוד אינם יודעים את ההבדל בין חלום ומציאות ולכן כאשר הם מתעוררים, הם אולי לא מבינים שהם רק חולמים וכעת זה נגמר. הם יכולים להמשיך ולהתעקש שמשהו מפחיד עומד להתרחש. שכיחות הסיוטים הינה הגבוהה ביותר בגילאי 6 עד 10, אבל גם ילדים צעירים ומבוגרים יותר יכולים לחוות סיוטים.  רוב הילדים חווים סיוטים לעיתים רחוקות, אך אחרים גם חווים סיוטים  לעיתים תכופות יותר.
לפני גיל 12, בנים ובנות נוטים במידה שווה לחוות סיוטים. לאחר גיל 12, הסיוטים הם יותר שכיחים אצל בנות.

לילדים הסובלים מהפרעות חרדה, כגון דאגנות או חרדת פרידה, יש סיכוי גבוה יותר לסבול מסיוטים תכופים.

על מה יש לילדים סיוטים?

לילדים צעירים רבים יש חשש שהם יופרדו מהוריהם. לכן עלול להיות להם סיוט שהם איבדו אחד מההורים או שמשהו קרה לאחר מהם. סיוטים אצל ילדים גדולים יותר ומתבגרים לעיתים קרובות מכילים סוג של נזק שעתיד להתרחש בקרוב. סיוטים בדרך כלל מכילים משהו מפחיד או מטיל אימה, אבל הם יכולים להכיל גם רגשות שליליים אחרים כמו מבוכה או גועל.
סיוטים בדרך כלל יתרחשו בעקבות אירוע מלחיץ כלשהו. לדוגמא, אם הילד רק התחיל ללכת לבית ספר או אם הוריו יצאו למשך הלילה, סביר להניח שיהיה לו סיוט. עבור חלק מהילדים, סיוטים יכולים להתרחש כתוצאה מאירוע טראומתי, כמו ללכת לאיבוד או חויות קשות יותר. ילדים גדולים יותר לעיתים קרובות חווים סיוטים הקשורים לסרטים או סיפורים מפחידים, או חוויה מפחידה במהלך שעות היום.

כיצד הורים יכולים להפחית את הסבירות לסיוטים?

קיימים מספר דברים שהורים יכולים לעשות כדי לעזור ולהפחית את הסבירות לסיוטים.

הימנע מסיפורים מפחידים, תכנית טלוויזיה וסרטים מפחידים לפני השינה: כל הדברים הללו יגדילו את הסבירות לסיוטים אצל הילד שלך. בחר שגרה יותר רגועה לפני השינה.

זהה גורמי לחץ: אם יש משהו בחיי הילד שלך שאתה יודע שהוא מוטרד ממנו, נסה לטפל בו ולהרגיע את הילד. אם הילד שלך חווה באופן פתאומי עלייה משמעותית בתדירות או בעוצמת הסיוטים, נסה להעריך מדוע. חפש אחר נושאים חוזרים שיכולים לתת לך מושג בנוגע לסיבה ואז תוכל להתמודד עם הבעיה.

ודא כי הילד שלך ישן מספיק שעות שינה: הסבירות לסיוטים אצל ילדים שאינם ישנים מספיק היא הרבה יותר גבוהה. אם לילד שלך יש סיוטים, ודא כי הוא מקבל מספיק שינה מכיוון שזה יכול להפחית גם את התדירות וגם את עוצמת הסיוטים.

כיצד אתה צריך להגיב לסיוטים של ילדיך?

אם לילד שלך יש סיוט, קיימים מספר דברים שאתה יכול לעשות.

הצעת חיזוק: הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות אם לילד שלך יש סיוט הוא לנחם אותו. עבור תינוקות, להחזיק אותם ולספק להם נוחות פיזית זה מספיק. בשביל ילדים גדולים יותר, יכול להיות חיזוק מילולי. לאחר מרבית הסיוטים, הילד שלך ירגע לאחר מספר דקות של נחמה. תישאר איתו בחדרו. תן לו לדעת שאתה נמצא בקרבת מקום ותוודא כי הוא בטוח. רוב הילדים עדיין עייפים אחרי סיוטים ויהיו מוכנים לחזור לישון.

תן לילד שלך חפץ בטחון: עזור לילד שלך להיות מקושר לחפץ המשרה עליו בטחון שהוא יכול לשמור במיטתו. זה יכול להיות מאוד מועיל. ויעזור לילד להרגיש יותר רגוע במהלך הלילה.

השארת האור דולק: אם הילד שלך מתעקש להשאיר את האור דולק, שים אותו על מצב מעומעם כדי שהילד שלך יוכל לחזור לישון.

תדברו על זה ביום למחרת: ביום למחרת, אתה יכול לנסות ולדבר עם הילד שלך על הסיוט שלו כדי לראות אם יש משהו שמפריע לו. רוב הזמן הסיוטים הם אירועים מבודדים בעלי משמעות קטנה, אבל אם הילד שלך מתחיל לחוות אותם על בסיס קבוע, אתה צריך לנסות ולהבין אם משהו מפריע לו.

ציור של הסיוט: תאפשר לילד שלך לדמיין סיומות אחרים של הסיוט ולצייר חלום חדש בעל סוף טוב. דרך נוספת להביא את הילד שלך למצב של שליטה על הסיוטים שלו היא לתת לו לצייר ציור של החלום הרע, אבל לאחר מכן לקמט את הדף ולזרוק את הציור לפח.

עידוד של שימוש בדמיון:  קיימות דרכים נוספות לעזור לילד שלך להילחם בסיוט באמצעות שימוש בדמיון שלו. לדוגמא, תן לילד שלך להפוך את הכרית לאחר סיוט כדי "להחליף ערוץ" כמו שלט טלוויזיה. תלה לוכד חלומות מעל המיטה אז ילכוד את החלומות הרעים ויאפשר רק לחלומות הטובים לעבור.

חיפוש אחר עזרה חיצונית: אם הסיוטים של הילד שלך חמורים והם מפריעים לחייו או מתרחשים על בסיס מאוד תכוף, כדאי לפנות ולקבל עזרה מקצועית


השארת תגובה