הפרעה בתזמון השינה

 

מהי הפרעה בתזמון השינה?

 הפרעה זו הינה נפוצה אצל מתבגרים ומבוגרים צעירים. היא נגרמת כתוצאה מתזוזה או דחיה בדפוס הנורמלי של שינה-ערות (שעון פנימי) ביותר משעתיים.

למשל, במקום להרדם ב 22:00 ולקום ב 07:00, מתבגר עם הפרעה בתזמון השינה לא יוכל להרדם לפני חצות או לאחר מכן ובנוסף הוא גם יתעורר מאוחר יותר.
אם לילד תנתן הזדמנות לישון בזמן ה"טבעי" שלו (למשל כמו בחופשת בי"ס), השינה תהיה "נורמלית", הילד ירגיש שנח ויוכל לתפקד בצורה טובה. אבל בגלל שרוב הנערים והנערות צריכים לעמוד בלו"ז בו הם צריכים לקום מוקדים, לנערים ונערות הסובלים מהפרעה בתזמון השינה יש קושי משמעותי לקום בבוקר לבי"ס. בנוסף, בגלל שהם נרדמים מאוחר יותר הם לא ישנים בדרך כלל מספיק. דבר זה מוביל לכך שהם חסוכי שינה באופן כרוני. בסופי שבוע וחופשות הם בדרך ישנים מספיק.

רוב נערים ונערות אלו מגדירים עצמם כ"ינשופי לילה" ומתפקדים הכי טוב בלילה.

הפרעה בזתמון בשינה מהווה קושי רב והיא מקור רציני לקשיים רבים בהקשר של בית ספר (העדרות, פגיעה בתפקוד הלימודי).

האבחון נעשה בצורה קלינית על ידי שאלות של איש מקצוע ולעיתים הנער/נערה יתבקשו לנהל יומן שינה במשך שבוע. בנוסף חשוב לשלול הפרעות שינה אחרות שיכולות להסביר את התמונה הקלינית.

מה גורם להפרעה בתזמון השינה?

 הפרעה בתזמון השינה מתפתחת בדרך כלל בגיל ההתבגרות אך יכולה גם להופיע בילדות. בין 7-16% אחוז מהנערים ונערות סובלים ממנה ולעיתים נדירות תופיע לאחר גיל 30.
לא ברור בדיוק מה הסיבה של הפרעה בתזמון השינה, אך סביר להניח כי זו בעצם צורה "מוזגמת" של השינוי הנורמלי בזמני השינה ועירות שמתרחשים בגיל ההתבגרות.

רוב המתבגרים יחוו דחייה של בערך שעתיים בשעון הפנימי שלהם, אצל אלו עם הפרעה בתזמון השינה, דחיה זו תהיה רבה יותר. לעיתים רבות ניתן למצוא אנשים במשפחה הקרובה הסובלים מהפרעה בתזמון השינה.

חשוב להבין כי הפרעה זו כוללת שינוי במנגנון הביולוגי של השינה. דבר זה הינו שונה מקשיים דומים בשינה המתרחשים על רקע התנהגותי, כלומר שהילד "בוחר" (ממגוון סיבות גדון חברתיות או לימודיות) או שמתאפשר לו להרדם בשעות מאוחרות יותר. נער או נערה שיש להפ הפרעה בתזמון השינה ירצו להרדם מוקדם יותר אך מאוד יתקשו בכך. לרוע המזל, הרבה נערים ונערות אלו יספגו ביקורת וכעס מצד הסביבה שלא בצדק, בגלל הקושי שלהם להרדם – דבר שיתפס כמעשה מכוון.

מהם הסימפטומים של הפרעה בתזמון השינה?

  •  ישנוניות יומית בגלל חוסר בשעות השינה
  • קושי להרדם בלילה בזמן רצוי. אם נער או נערה זו ילכו לישון בזמן המתאים (מבחינה ביולוגית) הם ירדמו באופן רגיל. בשונה מאינסומניה שם תהיה חרדה מכך שלא נרדמם כאן יש בעיקר תסכול
  • קושי לקום בבוקר בזמן הרצוי. דבר המוביל לחיסור והעדרויות מבי"ס.
  • אין תלונות שינה אחרות. בימים בהם יכולים לישון בצורה חופשית אז הקושי נעלם (בעיקר בחופשות וסופי שבוע)
  • בגלל מיעוט השינה יכולים להופיע סימפטומים בהם נראה קשיים התנהגותיים, קוגניטביים ורגשיים
  • הרבה מנערים ונערות אלו יהיו רעבים בשעות הבוקר היותר מאוחרות ולא עם הקימה

 איך מטפלים בהפרעה בתזמון השינה?

 הפרעה בתזמון השינה הינה קשה לטיפול.

טיפול התנהגותי – ישנה חשיבות רבה לשיתוף הפעולה של הנער/נערה. הטיפול ההתנהגותי כולל שלב בו בהדרגה משנים את זמני השינה והיקיצה כך שיתאימו יותר לזמן "נורמלי". בהמשך נכנסים לשלב של שימור ההשגים. אולם הסיכוי לחזרה אחורה הוא גבוה.

בנוסף ניתן בקש מהנער/נערה לשמור על אוירה חשוכה יותר בשעות הערב המוקדמות (למשל להסתובב בבית עם משקפי שמש) ולהחשף לאור כמה שיותר במהלך היום.
כמו כן מומלץ להמנע כמה שיותר ממסכים (טלויזיה, טלפון) סמוך להליכה לשינה.

טיפול במלטונין – ניתן לטפל בעזרת הורמון "מלטונין" (המופרש באופן טבעי אצלנו). הורמון זה קשור לויסות ה"שעון הפנימי". הוא מופרש בדרך כלל בערב בתגובה לחושך ומפסיק להיות מופרש כשיש אור. בהפרעה בתזמון השינה יש גם דחיה בהפרשה של הורמון זה. נטילה של הורמון זה יכולה לשפר בצורה משמעותית את ההרדמות, כך שתתרחש בזמן רצוי יותר.

  • טיפול באור – לעיתים חשיפה ל "קופסאת אור" בבוקר, המפיצה אור חזק מאוד, יכולה לעזור. ניתן גם לקנות את "קופסאות אלו" באופן עצמאי או לברר במעבדות שינה.

 


השארת תגובה