ילדים שמתעוררים מוקדם – האם יש מה לעשות?

ניתן לחלק לשתי קבוצות ילדים ש"מתעוררים מוקדם מידי בבוקר". הקבוצה הראשונה היא ילדים שהגורם לכך הוא עקב "השעון הביולוגי שלהם", כך ששעת היקיצה שלהם היא מוקדמת יותר. אצל ילדים אלה, גם זמן ההליכה לשינה וגם זמן היקיצה בבוקר "יוקדמו" באופן טבעי יחסית לילדים אחרים ("עפרוני בוקר" ). בדרך כלל הם ישנו מספיק זמן אם יתנו להם לישון "בזמן שמועדף עליהם".

הקבוצה השניה כוללת ילדים שקמים מוקדם, לפני שישנו מספיק. התעוררות מוקדמת זו מסמלת את את היקיציה האחרונה של הלילה, שלאחריה הילד לא מצליח להרדם שוב להמשך "הלילה".
קושי זה יכול להיות קשור ל"אסוציאציות שינה" (ילד שלומד להרדם רק כשמוחזק על הידיים או בנוכחות הורה, האכלה וכו'), לקושי בויסות עצמי, קושי ב"הצבת גבולות" (הורים מאפשרים לילד להצטרף אליהם למיטה למרות שאינם מעוניינים בכך), או שלהתעוררות יש "פרס" בכך שמאפשרים לו לראות למשל טלויזיה.

ילדים אלה בדרך כלל חוזרים לישון תוך כשעה מרגע שהתעוררו, או שיהיו מאוד עייפים ועצבניים בהמשך היום. בהתערבות נכונה וקצרת טווח, דרך הכוונת הורים בגשה הקוגניטיבית התנהגותית, לאחר אבחון מסודר, ילדים אלה יתעוררו פחות, ישנו יותר ויתעוררו בשעה מאוחרת יותר. בהתערבות זו עוזרים להורים להתנהל בצורה כזו שהילד יפתח יכולת עצמאית להרדם ולהרגע ולעבור את הלילה בצורה רגועה ושקטה

 לחץ כאן למלא שאלון אבחון ראשוני לקשיי שינה של ילדים


השארת תגובה