דום נשימה בשינה אצל ילדים

דום נשימה בשינה אצל ילדים

מה זה דום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינה היא בעיית נשימה המתרחשת במהלך השינה. ילדים ומבוגרים כאחד יכולים לסבול מדום נשימה בשינה. דום נשימה בשינה כולל הפסקות נשימה (שבדרך כלל נמשכות 10-20 שניות) אשר מתרחשות לעיתים תכופות במהלך הלילה. הפסקות הנשימה הללו מתרחשות בגלל סוג של חסימה בדרכי הנשימה. אצל ילדים, שקדים מוגדלים ופוליפים הן מהסיבות השכיחות ביותר לדום נשימה.
הפסקות הנשימה האלה יכולות להוביל לירידה זמנית ברמות החמצן ושינויים אלו ברמות החמצן מזהירים את המוח כי יש בעיה. המוח גורם לגוף לנשום שנית בכך שהוא מעיר את האדם הישן. למרות שהנשימה חוזרת, ההתעוררות הקצרה הזאת מפריעה ומשבשת את השינה. זה כמו שמישהו מנדנד לך בלילה במשך 30-40 פעמים בזמן שאתה מנסה לישון. לירידות התכופות ברמות בחמצן ולהתעוררויות המרובות בלילה יש השפעה שלילית על התפקוד במהלך היום, מפני שנדרשת כמות מספקת של חמצן בשביל תפקוד אופטימלי של המוח והתעוררות קצרה במהלך הלילה יכולה להוביל לישנוניות במהלך היום.

מה גורם לדום נשימה בשינה?

אצל ילדים רבים שקדים מוגדלים ו/או פוליפים גורמים לדום נשימה בשינה. שקדים מוגדלים יכולים לחסום את זרימת האוויר דרך הפה ולהפחית את זרימת האוויר דרך האף. ילדים עם עודף משקל הינם בסיכון מוגבר לסבול מדום נשימה בשינה. אלרגיות, אסטמה, זיהומים תכופים בסינוסים ורפלוקס קיבתי ושטי (צרבת תכופה, טעם מר) הם גם גורמי סיכון עבור דום נשימה בשינה. כאשר לקרוב משפחה אחד או יותר יש דום נשימה או נחירות רועשות זה גם דבר המגביר את הסבירות כי לילדך יסבול מדום נשימה בשינה. ילדים אחרים אשר נמצאים בסיכון לדום נשימה בשינה בהם עלי מבנה עצמות צר בפנים או לסת קטנה. ילדים עם הפרעה בשרירים כמו שיתוק מוחין ובעיות גנטיות כמו תסמונת דאון ותסמונת פראדר-וילי גם הם בעלי סיכוי גבוה יותר לדום נשימה בשינה.

מהם התסמינים שעלולים להצביע על דום נשימה בשינה?

  • נחירות, במיוחד אם הן רועשות ומתרחשות כל לילה
  • הפסקות נשימה במהלך השינה או הרגשת מחנק לעיתים קרובות או נשימות כבדות במהלך השינה
  • גודש באף, קושי בנשימה דרך האף
  • שינה חסרת מנוחה
  • זיעה במהלך הלילה
  • כאבי ראש בבוקר
  • קושי בהתעוררות ו/או עצבנות בבוקר
  • קשיי קשב והיפראקטיביות במהלך היום

לילדים עם דום נשימה בשינה לעיתים קרובות יש תסמינים קליניים במהלך היום, כתוצאה מחוסר בשינה טובה בלילה. הם עלולים להיראות רדומים במהלך היום, לנמנם קצת בנסיעות קצרות או מול הטלוויזיה או להירדם בבית הספר. לילדים אחרים עם דום נשימה יכולים להיות בעלי מצבי רוח, עצבניים או להפגין בעיות התנהגות כמו היפראקטיביות, תוקפנות, התרסה או שליטה לא טובה בדחפים. לחלק מהילדים עם דום נשימה יש בעיות של תשומת לב וריכוז בבית הספר. חלק אפילו יכולים להיות מאובחנים בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. להרבה ילדים בעלי דום נשימה יש בעיות בבית הספר.

כיצד ניתן לאבחן דום נשימה בשינה?

 

ילדים בעלי תסמינים של דום נשימה בשינה אולי צריכים לעבור מעבדת שינה כדי לאשר את האבחנה.
בדיקת שינה, אשר מבוצעת במעבדת שינה מיוחדת, משתמשת במגוון של חיישנים אשר עוקבים אחרי הנחירות, הנשימה, קצב הלב, רמות החמצן, שלבי השינה, תנועות הגוף והפרעות בשינה. ההורה בדרך כלל ישן באותו חדר של הילד במהלך מעבדת השינה. הרופא שלך יעבור על התוצאות של מעבדת השנה וימליץ לך על הטיפול הטוב ביותר עבור ילדך.

כיצד ניתן לטפל בדום נשימה בשינה?

מפני שלרוב הילדים עם דום נשימה בשינה יש שקדים מוגדלים ו/או פוליפים, ניתוח להסרת השקדים והפוליפים הוא בדרך כלל הטיפול המומלץ. הניתוח הזה בדרך כלל מטפל בבעיה. נדרשת הפניה לרופא מומחה של אף, אוזן, גרון על מנת לבצע ניתוח שכזה. רוב הזמן, הניתוח יכול להתבצע על בסיס חולה חוץ. חלק מהילדים ידרשו למעבדת שינה נוספת לאחר הניתוח כדי לאשר שדום הנשימה בשינה הוסר. עבור ילדים אחרים בעלי אותם שקדים ופוליפים שכבר הוסרו או שאינם מוגדלים או אצל ילדים עם דום נשימה בשינה מאוד מתון, טיפולים אחרים עלולים להיות מומלצים. לדוגמא, ילדים בעלי עודף משקל צריכים לעבור ייעוץ בנוגע לתזונה ופעילות גופנית כדי לעזור להם להוריד במשקל. ילדים בעלי אלרגיות או אסטמה צריכים להיות מטופלים באמצעות תרופות.
הפחתת החשיפה לאלרגן כמו עשן של טבק וקרדית אבק יכולה לסייע. כיסוי פלסטי על המצעים ומסנני אוויר יכולים גם לשפר את הנשימה במהלך הלילה. לעיתים זריקות אלרגיה עשויות אף להיות מומלצות. בנוסף, דום נשימה בשינה בדרך כלל מחמיר כאשר הילד ישן על גבו. לכן תפירה של כדור לתוך הפיג'מה או כיס החולצה שהם ישנים איתה יכולה לעזור לילד מלהתהפך בלילה על גבו במהלך הלילה. כריות גוף גם יכולות לעזור.
לסיום, חלק מהילדים בעלי דום נשימה בשינה ידרשו לטיפול מתמשך באמצעות לחץ אוויר חיובי. זאת מכונת נשימה ניידת אשר משתמשים בה בלילה כדי להקל על נשימה חסומה. הטיפול הדרוש מצריך מעבדת שינה על מנת למצוא את המסכה המתאימה ביותר ואת הגדרות הלחץ.