בעיות והפרעות שינה בילדים ומתבגרים

בעיות והפרעות שינה בילדים ומתבגרים
שאלון אבחון ראשוני בעיות והפרעות שינה

בעיות והפרעות שינה בילדים ומתבגרים הינן נפוצות ביותר. מחקרים מראים כי לבעיות והפרעות שינה בילדות יש נטיה להיות כרוניות ולא להעלם. הבעיות הנפוצות ביותר בילדות המוקדמת הן קושי להרדם והתעוררויות ליליות מרובות (יקיצות). בעיות אלו פוגעות הן בכמות והן באיכות השינה. חלק מהבעיות נובעות מהתנהגויות לא נכונות סביב ההרדמה וההליכה לשינה או כתוצאה מניהול לא נכון של סרבנות הילד לישון או לאור התעוררויות ליליות. עם הזמן בעיות אלו עלולות להחמיר ואף ידרשו התערבות מקצועית כדי לטפל בהן. אולם, ילדים רבים מגיבים יפה לטיפולים בבעיות אלו, שהינם לרוב קצרי טווח. עבודה, הדרכה והסבר של עקרונות קידום והתנהלות נכונה סביב השינה ובעיות השינה של הילד הן המפתח לעזרה, מניעה וטיפול בבעיות שינה אלו.
ככל שגיל הילד עולה אופי בעיית השינה נהיה דומה יותר ויותר לבעיות והפרעות שינה של מבוגרים. אם כחלק מנדודי שינה (אינסומניה) או חלק מהפרעת חרדה או מהפרעת מצב רוח.
מרכיב חשוב נוסף הוא התלות בהורים כגורמי הרגעה. למשל ילד שיפחד מגנבים או ילד שמלא בדאגות לקראת יום המחר יהיה חייב את הוריו כדי להרגע ולהרדם. הבעיה שלאורך זמן תלות זו מחמירה את החששות, מחמירה את קשיי השינה ואינה מובילה לפיתוח יכולת התמודדות של הילדים.

מדוע חשוב לאבחן ולטפל בבעיות והפרעות שינה של ילדים

ישנם ממצאים רבים המעידים על חשיבותה של השינה להתפתחות תקינה בילדות ולכך כי לבעיות והפרעות שינה בילדות ישנן השלכות שליליות פוטנציאליות על ההתפתחות הפיזית, קוגניטיבית, התנהגותית ורגשית . ישנם ממצאים הולכים וגדלים על הקשר בין הפרעות ובעיות שינה בילדים לבין מגוון רחב של תחומים:

  1. השפעה שלילית על התפקוד היומי . שינה משובשת נקשרה באופן עקבי לבעיות התנהגותיות בילדים נורמליים ללא בעיות פסיכיאטריות .
  2. למרות שתחום זה נחקר פחות יחסית למבוגרים, ישנם מחקרים רבים הקושרים משך שינה קצר או שינה משובשת להפרעות במצב הרוח, סימפטומים דיכאוניים וחרדתיים וסימנים אחרים של קושי בויסות רגשי . מחקרי אורך הראו כי הפרעות ובעיות שינה בילדות קשורות לבעיות התנהגותיות ורגשיות בגילאים מבוגרים יותר .
  3. משך שינה קצר קשור לישנוניות בילדים ומתבגרים , ומגוון רחב של התנהגויות נקשר לישנוניות החל מפיהוקים ועד לסימפטומים היפראקטיביים ואימפולסיביים . הפרעות שינה אף קשורות להפרעת קשב וריכוז בילדים (ADHD)  . במחקר אורך, ילדים עם אורך שינה קצר יחסית מתחת לגיל 3.5 נמצאו בסיכון מוגבר (פי 2.5) לציון גבוה במדד היפראקטיביות-אימפולסיביות בגיל 6 בהשוואה לילדים עם 11 שעות שעות .
  4. שינה והפרעות שינה קשורות להתפתחות קוגניטיבית  ולרמה של תפקוד אקדמאי . מחקרי אורך הראו כי הפרעות ובעיות שינה בילדות היו קשורות לתפקוד נוירופסיכולוגי נמוך יותר בגיל ההתבגרות .
  5. הפרעות שינה בילדים מגבירה את הסיכון לפציעה .
  6. מחקרים נוספים הראו כי להפרעות שינה בילדים השפעה שלילית על הקשרים והתפקוד במשפחה. למשל הפרעות שינה בילדים נקשרו לדכאון אמהי , ולבעיות בנישואין .
  7. לבסוף הפרעות ובעיות שינה נמצאו כגורם סיכון להשמנה בילדים

לכן, אם קשיי השינה נמשכים זמן רב, מובילים לפגיעה בתפקוד ולמצוקה משמעותית הן של הילד והן של המשפחה. כדאי מאוד לשקול קבלת הכוונה מקצועית.

לצפייה בהרצאה על הפרעות ובעיות שינה בילדים ונוער של ד"ר יונתן קושניר לחץ כאן

עקרונות כללים לשיפור ומניעת בעיות וקשיי שינה בילדים

  • להקפיד על כך שהילד ילך לישון ויתעורר בזמנים פחות או יותר קבועים.
  • לשמור על רוטינה קבועה של הליכה לשינה. חשוב שרוטינה זו תכלול פעילויות מהנות ומרגיעות, כולל זמן לבד עם ההורה
  • הקפידו על סביבת שינה נוחה. חדר חשוך, נעים ויחסית שקט. מנורת לילה זה בסדר אך טלויזיה לא!
  • הקפידו על גבולות ברורים. מתי הולכים לישון, מתי מכבים אורות וכו
  • הקפידו כי הילד ירדם במיטתו ולא ישנה מקומות
  • הקפידו על פעילות גופנית של ילדכם אך נסו להמנע מפעילות כזו סמוך לזמן השינה
  • הקפידו להחשף לאור שמש במהלך היום
  • המנעו מצריכת קפאין לפני השינה. קפאין נמצא בקפה, תה, שוקולד, קוקה קולה ומוצרים נוספים
  • הקפידו על שינה במהלך היום. בילדים קטנים (מתחת לגיל 4 בערך), ככל שהילד עייף יותר כך השינה תפגע
  • נסו להמנע משינה במהלך היום לילדים בגילאי בית ספר
  • אם ילדך נוחר, ישן עם פה פתוח  מתעורר רבות בלילה, סובל מדאגות או פחדים בזמן ההליכה לשינה או חייב מבוגר כדי להרדם במהלך הלילה כדאי להתייעץ עם איש מקצוע
  • נסו (לא בכוח) להשתמש בחפץ בטחון/מעבר בזמן ההשכבה (בובה רכה, חיתול, שמיכה).
  • הניחו את הילד מנומנם במיטה (אך לא ישן)
  • אם הילד בוכה ניתן לבדוק אותו כל פרק זמן מסויים ולשמור על אינטראקציה קצרה ומרגיעה. בהדרגה ניתן להגדיל את הזמן בין הבדיקות. ניתן ליישם את טכניקה זו גם בזמן יקיצות בלילה
  • אפשרות נוספת היא לשבת ליד הילד על כסא בזמן ההשכבה. כשהילד נרדם לבד, בהדרגה להתרחק עם הכסא עד שמגיעים למצב שהילד נרדם כשאת/ה מחוץ לחדר והילד אינו רואה אתכם

חשוב להקפיד על עקרונות אלו באופן עקבי תדיר ועיקבי

לעמוד הספר הגור שלמד להרדם לבד – ד"ר יונתן קושניר ורם קושניר  – ספר עזרה עצמית להורים וילדים להתגבר על פחדי לילה וקשיי שינה לחצו כאן