למה חשוב לטפל בבעיות שינה בילדים

למה חשוב לטפל בבעיות שינה בילדים

 בעיות שינה בילדים הינן נפוצות ביותר, כשבין 25%-40% מהילדים בגילאי 1-5 יפתחו צורה כלשהי של בעית שינה . מחקרים מראים כי לבעיות והפרעות שינה בילדות יש נטיה להיות כרוניות ולא להעלם. הבעיות הנפוצות ביותר הן קושי להרדם והתעוררויות ליליות מרובות (יקיצות). בעיות אלו פוגעות הן בכמות והן באיכות השינה.
חלק מהבעיות נובעות מהתנהגויות לא נכונות סביב ההרדמה וההליכה לשינה או כתוצאה מניהול לא נכון של סרבנות  לישון או להתעוררויות ליליות. עם הזמן בעיות אלו עלולות להחמיר ואף ידרשו התערבות מקצועית כדי לטפל בהן. אולם, ילדים רבים מגיבים יפה לטיפולים בבעיות אלו, שהינם לרוב קצרי טווח. עבודה, הדרכה והסבר של עקרונות קידום והתנהלות נכונה סביב השינה ובעיות השינה של הילד הן המפתח לעזרה, מניעה וטיפול בבעיות שינה אלו .
באופן כללי לאורך 5 השנים הראשונות של הילדות מספר היקיצות הליליות יורד ואיכות השינה עולה . אולם, ישנה שונות רבה במיוחד בילדים צעירים, הן מבחינת כמות השינה והן מבחינת מספר היקיצות הליליות.  למרות זאת, באופן כללי, ההמלצות הן שילדים בני 1-3 צריכים בין 12-14 שעות שינה, ילדים בני 3-5, 11-12 שעות שינה וילדים בגיל בית ספר (6-12) 10-11 שעות שינה . חשוב לציין, כי כמות שינה היא לעיתים מושג שיכול להטעות מכוון שיתכן ששנת הילד פגומה מכוון שסובל מהפרעת שינה מסויימת (למשל, יקיצות מרובות או הפרעת דום נשימה בשינה) כך שנוצר מצב שהוא ישן כביכול את הכמות הרצויה אך איכות השנה בזמן זה פגומה ביותר.
כשההורים תופסים את השינה של ילדם כבעייתית, תלונותיהם יתרכזו בעיקר סביב קושי להרדים את הילד (“לשכנע את הילד ללכת לישון”), יקיצות מרובות, יקיצות ארוכות, קושי להרדם לאחר היקיצות והתעוררות מוקדמת. המשתנה העיקרי לפיו ההורים שופטים את איכות השינה של ילדם היא תדירות היקיצות הליליות .

מדוע חשוב לאבחן ולטפל בבעיות והפרעות שינה של ילדים?
ישנם ממצאים רבים המעידים על חשיבותה של השינה להתפתחות תקינה בילדות ולכך כי לבעיות והפרעות שינה בילדות ישנן השלכות שליליות פוטנציאליות על ההתפתחות הפיזית, קוגניטיבית, התנהגותית ורגשית . ישנם ממצאים הולכים וגדלים על הקשר בין הפרעות ובעיות שינה בילדים לבין מגוון רחב של תחומים:

  • השפעה שלילית על התפקוד היומי . שינה משובשת נקשרה באופן עקבי לבעיות התנהגותיות בילדים נורמליים ללא בעיות פסיכיאטריות .
  • למרות שתחום זה נחקר פחות יחסית למבוגרים, ישנם מחקרים רבים הקושרים משך שינה קצר או שינה משובשת להפרעות במצב הרוח, סימפטומים דיכאוניים וחרדתיים וסימנים אחרים של קושי בויסות רגשי . מחקרי אורך הראו כי הפרעות ובעיות שינה בילדות קשורות לבעיות התנהגותיות ורגשיות בגילאים מבוגרים יותר .
  • משך שינה קצר קשור לישנוניות בילדים ומתבגרים , ומגוון רחב של התנהגויות נקשר לישנוניות החל מפיהוקים ועד לסימפטומים היפראקטיביים ואימפולסיביים . הפרעות שינה אף קשורות להפרעת קשב וריכוז בילדים (ADHD) . במחקר אורך, ילדים עם אורך שינה קצר יחסית מתחת לגיל 3.5 נמצאו בסיכון מוגבר (פי 2.5) לציון גבוה במדד היפראקטיביות-אימפולסיביות בגיל 6 בהשוואה לילדים עם 11 שעות שעות .
  • שינה והפרעות שינה קשורות להתפתחות קוגניטיבית ולרמה של תפקוד אקדמאי . מחקרי אורך הראו כי הפרעות ובעיות שינה בילדות היו קשורות לתפקוד נוירופסיכולוגי נמוך יותר בגיל ההתבגרות .
  • הפרעות שינה בילדים מגבירה את הסיכון לפציעה .
  • מחקרים נוספים הראו כי להפרעות שינה בילדים השפעה שלילית על הקשרים והתפקוד במשפחה. למשל הפרעות שינה בילדים נקשרו לדכאון אמהי , ולבעיות בנישואין .
  • לבסוף הפרעות ובעיות שינה נמצאו כגורם סיכון להשמנה בילדים.

עקרונות של הגיינת שינה:
ישנם מספר עקרונות כלליים שניתן לישם כניסיון לאמץ הרגלי והתנהגויות שינה טובים יותר (“הגיינת שינה”). עקרונות אלו צריכים להיות מיושמים באופן שגרתי במהלך היום והלילה והם יכולים להוביל לשיפור בתמונה הכללית של השינה .
עקרונות של הגיינת שינה כוללים:

  • הקפידו על תהליך קבוע (“טכס”) ובזמנים פחות או יותר קבועים כשמתכוננים לשינה. חשוב שרוטינה זו תכלול פעילויות מהנות ומרגיעות, כולל זמן לבד עם ההורה. מחקר בו ישמו את עקרון זה בילדים קטנים הראה שיפור משמעותי בזמן ההרדמות ובמספר ואורך היקיצות הליליות .
  • הקפידו על זמן יקיצה קבוע.
  • המנעו מצריכת קפאין לפני השינה (כ 4 שעות לפני). קפאין נמצא בקפה, תה, שוקולד, קוקה קולה ומוצרים נוספים.
  • הקפידו על סביבת שינה נוחה. חדר חשוך, נעים ויחסית שקט. מנורת לילה זה בסדר אך טלויזיה עלולה ליצור קושי להרדם.
  • הקפידו על פעילות גופנית של ילדכם אך נסו להמנע מפעילות כזו סמוך לזמן השינה.
  • הקפידו על גבולות ברורים. מתי הולכים לישון, מתי מכבים אורות וכו.
  • הקפידו כי הילד ירדם במיטתו ולא ישנה מקומות בהם נרדם.
  • נסו להמנע משינה במהלך היום לילדים בגילאי בית ספר.
  • הקפידו לחשוף את הילד לאור שמש במהלך היום במיוחד בבוקר ובצהריים המוקדמים.
  • אם ילדך נוחר, זז הרבה בלילה, עייף או עצבני מאוד במהלך היום, מתעורר רבות בלילה, סובל מדאגות או פחדים בזמן ההליכה לשינה או חייב מבוגר כדי להרדם במהלך הלילה כדאי להתייעץ עם איש מקצוע.