למה חשוב לטפל בפחדים והפרעות חרדה של ילדים וילדי גן. עקרונות טיפול קוגניטיבי התנהגותי

למה חשוב לטפל בפחדים והפרעות חרדה של ילדים וילדי גן. עקרונות וטיפול קוגניטיבי התנהגותי

 

הפרעות חרדה הן בין ההפרעות הנפוצות ביותר בילדים ומתבגרים והן משפיעות בצורה שלילית על מגוון תחומים בחיי הילד והמשפחה. ברוב המקרים ילדים לא יאובחנו  עם הפרעת חרדה אחת אלא יסבלו ממספר הפרעות חרדה או מהפרעה פסיכיאטרית נוספת. למרות השכיחות הגבוהה וההשלכות השליליות המשמעותיות, הפרעות חרדה בילדים ובמתבגרים לרוב אינן מאובחנות ואינן מטופלות. זיהוי מוקדם ונגישות רבה יותר של משפחות לקבלת טיפולים יעילים יכולים להפחית באופן משמעותי את ההשפעה השלילית על התפקוד ואת ההשלכות העתידיות של הפרעות חרדה בילדים. מספר עקרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי מפורטים. 


הפרעות חרדה הן בין ההפרעות הנפוצות ביותר בילדים ומתבגרים ולרוב יתפתחו עד השלבים המאוחרים של גיל ההתבגרות או בגרות מוקדמת. חלק מהפחדים והחרדות הינם אדפטיביים ומהווים חלק משלב התפתחותי נורמאלי , אולם אצל חלק מהילדים ומהמתבגרים מתפתחים רמות משמעותיות ואף קליניות של פחדים וחרדות המשפיעות בצורה שלילית על מגוון תחומים בחיי הילד והמשפחה. 
הפרעות חרדה בילדות כוללות בין היתר, חרדת הפרדות, הפרעת פאניקה (עם ובלי אגורופוביה), פוביה ספציפית, חרדה חברתית, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD) והפרעת חרדה כללית/מוכללת. ברוב המקרים ילדים לא יאובחנו  עם הפרעת חרדה אחת אלא יסבלו ממספר הפרעות חרדה או מהפרעה פסיכיאטרית נוספת. 
למרות השכיחות הגבוהה שלהן וההשלכות השליליות המשמעותיות, הפרעות חרדה בילדים ובמתבגרים לרוב אינן מאובחנות ואינן מטופלות  למרות שמחקרים רבים מראים קשר למגוון רחב של השפעות שליליות של הפרעות אלו:
א) מחקרי אורך מראים כי הפרעות חרדה בילדות מנבאות מגוון של הפרעות פסיכיאטריות בשנים מאוחרות יותר, וביניהן הפרעות חרדה אחרות, הפרעות שינה, התקפי פאניקה, הפרעות התנהגות, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ודיכאון.
ב) קשורות לפגיעה בתפקוד חברתי.
ג) קשורות להשגים לימודיים נמוכים יותר בבית ספר  ואף להשגים נמוכים יותר כבוגרים צעירים.
ד) לילדים עם הפרעות חרדה ופחדים יש יותר תלונות גופניות, במיוחד כאבי בטן בילדים צעירים יותר וכאבי ראש   בילדים מבוגרים יותר ומתבגרים.
ה) קשורות לשימוש מוגבר בשירותים פסיכאטריים ורפואיים ופגיעה בתפקוד הכללי.

ללא טיפול בהפרעות חרדה בילדות, הן נוטות להמשך ולהכנס למסלול כרוני. זיהוי מוקדם ונגישות רבה יותר של משפחות לקבלת טיפולים יעילים יכולים להפחית באופן משמעותי את ההשפעה השלילית על התפקוד ואת ההשלכות העתידיות של הפרעות חרדה בילדים . כמו כן, טיפול מוקדם בהפרעות חרדה בילדות יכול לשפר לאורך זמן את יכולות הילד וההורים להתמודד עם הקשיים ולהוביל לשיפור בדימוי העצמי של הילד .

 טיפול  קוגניטיבי התנהגותי לפחדים והפרעות חרדה בילדות
מכוון שבמקרים רבים התמונה הקלינית תכלול מספר הפרעות חרדה ו/או בשילוב הפרעת מצב רוח או הפרעת התנהגות יחד עם גורמים משפחתיים (למשל הורים הסובלים גם הם מחרדה), צריך לקחת בחשבון את גורמים אלו בהמשגת המקרה, תכנון ובהמלך הטיפול. אולם, נראה כי קומורבידיות זו אינה מנבאת את יעילות הטיפול . כלומר, טיפול קוגניטיבי התנהגותי להפרעות חרדה בילדים הינו יעיל למרות קיומן של הפרעות נוספות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מכיל מספר התערבויות שניתן לבצען בצורה גמישה בטיפול בהפרעה אחת או במספר הפרעות קומורבידיות.

טיפול בהפרעות חרדה בילדים מכיל מספר מרכיבים : א) מרכיב פסיכו-חינוכי  בו מלמדים את הילד וההורים לגבי חרדה, פחדים ועל הטיפול עצמו ב) לימוד של זיהוי חרדה ומרכיבים גופניים של חרדה ג) לימוד הרגעה עצמית על ידי הרפיה ונשימה סרעפתית  ד) לימוד קוגניטיבי, זיהוי ואתגור מחשבות שליליות, ציפיות, הטיות חשיבתיות ושינוי “דיבור עצמי” ה) לימוד טכניקות של פתרון בעיות ו) ניסויים התנהגותיים וחשיפות באופן הדרגתי, הן בדימיון והן IN VIVO. ז) בניית תוכנית חיזוקים וחיזוק עצמי על ניסיונות ההתמודדות של הילד ח) לימוד ההורים לגבי הקשר בין התנהגותם לשימור התמונה החרדתית של הילד (גוננות יתר, ביקורת רבה) ט) מרכיב של מניעת השנות (Relapse prevention). מחקרים מראים את יעילותו של טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים ומתבגרים בהפחתת חרדה הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

 ילדי גן

ישנה ספרות הולכת וגדלה המראה כי גם הפרעות חרדה אצל ילדי גן הינן נפוצות, מגבילות ועקביות בדומה לתמונה הקלינית אצל ילדים גדולים יותר . מספר מחקרים הראו כי סימפטומים של חרדה בילדי גן דומים לכאלו של ילדים גדולים יותר וכוללים פחדים, סימפטומים טורדניים כפיתיים, חרדות הפרדות וחרדה כללית . פחדים והפרעות חרדה בילדים קטנים יותר הינן מטרות חשובות להתערבות, ובשנים האחרונות החלו להתפתח ולהבחן בהצלחה יותר ויותר טיפולים קוגניטיבים התנהגותיים המותאמים במיוחד לילדים קטנים יותר (מתחת לגיל 8). 
התערבויות קוגניטיביות התנהגותיות מותאמות המתאימות לילדים קטנים יותר (4-7) כוללות דיבור עצמי תואם גיל נגד חרדה, הפרדה בין הילד לסימפטום החרדה (למשל ב OCD), חשיפה המשולבת במשחקים וחיזוקים מידיים, מעורבות הורית מוגברת בהצגת התמודדות עם חרדה, חיזוק הורי של התמודדות הילד ואסטרטגיות התמודדות עצמית של ההורים.

קושניר, י. (2012). למה חשוב לטפל בפחדים והפרעות חרדה של ילדים וילדי גן: עקרונות טיפול קוגניטיבי התנהגותי. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב‏יום שלישי ‏22 ‏דצמבר ‏2015, אתר פסיכולוגיה עברית