הפרעות ובעיות שינה בקרב ילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי

הפרעות ובעיות שינה בקרב ילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי

השכיחות של הפרעות ובעיות שינה אצל ילדים הסובלים מהפרעות מהספקטרום האוטיסטי (ASD) הינה גבוהה. ילדים עם ASD ובעיות שינה נוטים לסבול מסימפטומים אוטיסיטיים חמורים יותר וכן ישנה השפעה שלילית על איכות השינה של ההורים. כמות המחקרים הבוחנים את יעילותם של טיפולים התנהגותיים בהפרעות שינה אצל ילדים עם ASD הינה מועטת יחסית, אולם ישנן עדויות הולכות ומצטברות כי הפרעות ובעיות שינה אילו ניתנות לטיפול בעזרת התערבויות התנהגותיות. קלינאי המאבחן ילד עם ASD צריך לברר לגבי קיומה של הפרעת שינה ולהפנות בהתאם. זיהוי וטיפול בהפרעות ובעיות שינה אצל ילדים עם ASD יכול להוביל, מעבר לשיפור בשינה, לשיפור בתפקוד היומי ולהורדת המתח והעלאת התפקוד המשפחתי.
הפרעות מהספקטרום האוטיסטי (ASD) (למשל, אוטיזם, אספרגר) כוללות מספר הפרעות נוירו-התפתחותיות המאופיינות בליקויים חברתיים, תקשורתיים והתנהגותיים . הפרעות שינה הינן נפוצות ביותר בקרב ילדים עם ASD  ונעות בין 40% ל 80%.  בעיות השינה המדווחות ביותר אצל ילדים עם ASD  הן בעיות בהרדמות ושמירה על רצף השינה, כולל זמן הרדמות ארוך, יקיצות מרובות, זמן שינה קצר ויקיצות מוקדמות. מחקרים בהם השתמשו בכלים אובייקטיביים למדידת שינה (PSG; Actigraph) מראים כי לילדים עם ASD  יש זמן הרדמות ארוך יותר, יעילות שינה מופחתת, יקיצות ליליות ארוכות ומרובות יותר, וכן חוסר קביעות גבוה יותר בזמני ההליכה לשינה יחסית לילדים בריאים.
לילדים עם ASD  יש אחוז גבוה של קומורבידיות פסיכיאטרית שיכולות להפריע בוויסות השינה כגון הפרעות חרדה, הפרעות מצב רוח, והפרעת קשב וריכוז. דבר זה יוצר תמונה מורכבת של בעיות והפרעות שינה. מכוון שמרבית המחקרים כוללים ילדים עם ASD  וליקויים קוגניטיביים, צריך להעריך את התדירות של הפרעות שינה בהקשר של קומורבידיות זו. חלק מהמחקרים ניסו לשלוט על משתנה זה של רמת תפקוד קוגניטיבי מאחר והוא יכול להשפיע על הקשר בין ASD  להפרעות שינה. אולם במחקר של ילדים עם ASD  בתפקוד גבוה, נראה כי הפרעות שינה היו ספציפיות לילדים עם ASD  בהשוואה לילדים בריאים ולילדים עם מוגבלות קוגניטיבית ללא ASD.

השפעה על התפקוד היום יומי
באופן כללי בעיות והפרעות שינה אמל ילדים קשורות לבעיות התנהגות במהלך היום  (Sadeh, 2007). הורים לילדים עם ASD  מדווחים באופן שיטתי על תפקוד גרוע יותר במהלך היום לאחר לילות עם שינה משובשת.
ילדים עם ASD  ובעיות שינה נוטים לסבול מסימפטומים אוטיסיטיים חמורים יותר כגון התנהגויות סטריאוטיפיות, קשיים חברתיים, בעיות התנהגותיות, וסימפטומים רגשיים יחסית לילדים עם ASD  ללא בעיות שינה.

השפעה על ההורים

בנוסף להשפעה על איכות חייו של הילד, מספר מחקרים הראו כי הורים לילדים עם ASD  סובלים מרמה גבוהה יותר של לחץ יחסית להורים לילדים עם מוגבלויות אחרות ודבר זה משמעותי יותר בקרב הורים לילדים עם ASD ובעיות שינה. 
בנוסף, בעיות שינה בילדים עם ASD  יכולות להשפיע בצורה משמעותית על השינה של ההורים. במחקר נמצא כי 70% מהמשפחות עם ילד הסובל מ ASD  דיווחו על בעיות שינה של אחד מההורים. בנוסף נמצא כי לחץ הורי נבא את חומרת בעית השינה של הילד.לבעיות בשמירה על רצף השינה (למשל ילדים המתעוררים רבות בלילה) אצל ילדים עם ASD  ישנה השפעה רבה על שנת ההורים. במחקר שנערך לאחרונה נמצא כי הורים לילדים עם אוטיזם  היתה איכות שינה נמוכה יותר וזמן שינה קצר יותר יחסית להורים לילדים בריאים.

טיפולים התנהגותיים

טיפולים התנהגותיים הינם יעילים ביותר בטיפול בבעיות והפרעות שינה של ילדים. טיפולים מסוג זה יעילים גם בהפחתת בעיות ההתנהגותיות של ילדים עם ASD .
הפרעות שינה התנהגותיות המתבטאות בין היתר בסירוב ללכת לישון הן נפוצות מאוד בקרב ילדים עם ASD  וניתנות לטיפול בעזרת התערבויות התנהגותיות . אולם, מחקרים הבוחנים את יעילותם של טיפולים התנהגותיים בהפרעות שינה אצל ילדים עם ASD  הינה מועטת יחסית. 
מבין מגוון שיטות ההתערבות ההתנהגותיות נמצא כי אצל ילדים הסובלים מ ASD , הכחדה סטנדרטית (התעלמות ההורים מכל ההפרעות במהלך ההליכה לשינה – כלומר ההורה שם את הילד במיטה ואין אינטראקציה עד הבוקר) יכולה להיות יעילה במיוחד בטיפול ביקיצות מרובות ושינה משותפת. אולם לעיתים בתחילת התערבות זו יכולה להיות החמרה של הסימפטומים (extinction burst) , כך שדבר זה יכול להוות קושי אצל ילדים עם התנהגויות של פגיעה עצמית. מחקרים נוספים הראו כי הכחדה הדרגתית (בה בודקים את הילד כל פרק זמן מסויים לאחר ההשכבה) הינה יעילה בהפחתת זמן הרדמות, שינה משותפת והפרעות בזמן ההליכה לשינה. 
יקיצות מתוכננות יכולות להיות יעילות ביותר בטיפול בביעותי לילה אצל ילדים הסובלים מ ASD.בהתערבויות אלו מעירים את הילד כ 20-30 דקות לפני הזמן בו אמור להתרחש ביעות לילי.
היגיינת שינה (כגון שמירה על רוטינת שינה, שמירה על זמן קבוע של הליכה לשינה וזמן יקיצה, שמירה על סביבה המקדמת שינה והמנעות מפעילויות ממריצות לפני השינה ) לבדה לא מספיקה להפחית בעיות שינה אצל ילדים עם ASD  אך היא נכללת באופן שגרתי בכל התערבות התנהגותית אינטנסיבית יותר. 
נמצא כי דבקות ברוטינות שינה חיוביות ועקביות קשורה לירידה בבעיות שינה בילדים עם ASD . לטיפולים התנהגותיים בהפרעות שינה של ילדים עם ASD  יש יתרונות על פני טיפולים תרופתיים ונמצא כי הורים לילדים עם ASD  מעדיפים טיפולים מסוג זה. מעבר להשפעה הישירה על הילד, התערבויות מסוג זה מעלות את תחושת הקומפטנטיות, שליטה ויכולת ההתמודדות  של ההורים.  למרות יתרונות אלו, התערבויות התנגותיות אינן מוצעות באותה תדירות כמו טיפולים תרופתיים להורים לילדים עם  ASD

לסיכום:

ילדים עם ASD  הינם בסיכון מוגבר לסבול מבעיות והפרעות שינה, במיוחד בהרדמות ושמירה על רצף השינה. קלינאי המאבחן ילד עם ASD  צריך לברר לגבי קיומה של הפרעת שינה ולהפנות בהתאם. זיהוי וטיפול בהפרעות ובעיות שינה אצל ילדים עם ASD  יכול להוביל, מעבר לשיפור בשינה, לשיפור בתפקוד היומי ולהורדת המתח והעלאת התפקוד המשפחתי. ישנן מספר אופציות טיפוליות יעילות הן התנהגותיות והן תרופתיות.

קושניר, י. (2012). הפרעות ובעיות שינה בקרב ילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב‏יום שלישי ‏22 ‏דצמבר ‏2015, אתר פסיכולוגיה עברית