קשיי שינה ובעיות התנהגות בילדים

שאלה שחוזרת על עצמה רבות. האם הילד לא ישן מספיק בגלל התנהגויות בעיתיות במיוחד סביב השינה, או האם הילד מתנהג באופן בעייתי בגלל שלא ישן מספיק. התשובה היא ככל הנראה גם וגם. כך שנוצר פה "מעגל אכזרי" בו שינה משובשת מובילה לקשיי התנהגות והם מובילים לשינה משובשת.

במאמר מערכת שפורסם ב- JAMA Pediatrics בשנת 2015, תיארה מישל מ. גריסון, את הקשר בין בעיות שינה והתנהגות בילדות המוקדמת. היא תארה מחקר אורך של יותר מ -32,000 אמהות נורווגיות וילדיהן שעקבו אחריהם מהלידה עד גיל 5: לילדים עם בעיות שינה בגיל 18 חודשים, שכלל משך שינה קצר (10 שעות שינה או פחות) או התעוררויות ליליות תכופות (שלוש פעמים בלילה או יותר) היו יותר בעיות רגשיות והתנהגותיות בגיל 5. בהשוואה לילדים עם רמה זהה של קשיים התנהגותיים בבסיס, הילדים עם בעיות שינה נתקלו בקשיים נוספים עם התפתחותם.
כשלילד יש בעיות בוויסות רגשי, בין היתר יכול להווצר קושי בשמירה על שינה לפי צרכי הילד. קשיי ההתנהגות שלו או שלה יכולים להחמיר בגלל חוסר השינה וכך הלאה.

חשוב לזכור אבל שיש שונות רבה בשעות השינה שכל ילד צריך וכן בשעה בה הילד יכול להרדם. חשוב שההורים יתנהלו לפי צרכים אינדיבידואלים אלו.
למשל לא נשכיב ילד מוקדם מידי בגלל המחשבה שהוא "צריך עוד שעות שינה". אם נתנהל כך נשים לנו ולילד רגל. כלומר הילד לא ירדם, לא בגלל שיש לו בעיה אלא בגלל שהשכבנו אותו מוקדם מידי. וכמובן הפוך, אם ילד צריך לישון מספר שעות מסויים ויכול להרדם קודם, לא נאפשר לו לבהות במסכים ולדחות את שעת השינה.

חשוב לשים לב לתפקוד הילד ביום. האם מרוכז, האם עצבני, האם קם "סחוט" ויש קושי להתעורר, האם מתקשה לתפקד בבית ספר. כל התשובות לשאלות אלו יכולות להצביע על קשיי שינה ועל צורך לעשות שינוי בהרגלי השינה של הילד.

ילד שסובל מחוסר שינה או שינה משובשת לאו דווקא יראה ישנוני. הדבר יכול להתבטא גם בקושי להתרכז, עצבנות, שינוי קיצוני ברגש, אפתיה, אימפולסיביות, ותלונות פיזיולוגיות כמו כאבי ראש. דברים אלו יכולים גם להוביל לתאונות ופציעות בזמן משחק למשל.

יש דברים בסיסיים שחשוב לשמור עליהם שיכולים לתרום לקידום השינה כגון חשיפה מספקת לאור בשעות היום, הורדה של מסכים כמו טלפון, מחשב וטלויזיה לפני השינה, שמירה על עקביות בזמן השינה והורדת התלות להרדם בנוכחות הורה. כמו כן לקדם פעולות שיכולות להוביל לשינה כגון קריאה. בהחלט ניתן להוביל לשיפור על ידי הקפדה על דברים אלו ועל ידי כך גם לשיפור ההתנהגות.

 


השארת תגובה