סימני חרדה

פעמים רבות אנשים הסובלים מחרדה ובכלל מקשיים יעשו מאמצים רבים להסתיר את מה שעובר עליהם. היכולת והרצון לשתף אינם מובנים מאליהם, ישנו חושש להתפס כ"חלש" או כ"חסר כוחות, ולאדם הצופה מצד לעיתים קשה לדעת כי האדם שמולו סובל מחרדה. למרות זאת, יש מספר סימנים שצריכים להדליק אצלנו נורות אדומות:

 

  1. סימפטומים פיזיולוגיים – לחרדה יש הרבה מאפיינים פיזיולוגיים מגוונים. למשל, אדם הסובל מחרדה יתלונן על כאבי ראש, כאבי בטן, מתח בשרירים. חלק יתלוננו על בחילה ולחלק יהיו "מעיים עצבניים" ויתפנו רבות בשירותים.
  2. המנעות ממגע חברתי – חרדה יכולה להוביל אנשים להמנעות וניתוק ממגע עם אחרים או ממצבים חברתיים, או מצבים שבהם יש "קהל". למשל המנעות ממקום בו יש הרבה אנשים, לא להגיע לארועים חברתיים, או להשתתק כשכבר נמצאים בארוע כזה.
  3. קושי בריכוז- כשאדם דואג כמעט כל הזמן גם הריכוז יפגע. אנשים במצב זה יתארו כאילו הם מרגישים מסוחררים, מעורפלים או נמצאים תחת עננה.דבר שמקשה על ביצוע פעולות יום יומיות והפיכת מטלות פשוטות למאתגרות.
  4. שינוי בהרגלי אכילה – הרגלי האכילה של אנשים שנמצאים במתח תמידי יכולים להשתנות. יש כאלו שיאכלו פחות בגלל שירגישו שאין חשק לאכול או שמרגישים בחילה. יש כאלה שיאכלו יותר כדרך להסח דעת מהמחשבות המטרידות.
  5. פגיעה בשינה – גם כאן יש אנשים שלא יוכלו להרדם בגלל שראשם יהיה מלא במחשבות מטרידות ויהיה להם קשה "לכבות את המערכת". אחרים ישנו יותר, כדרך להמנע מהתעסקות עם חששותיהם או מתוך זה שיהיו מותשים. בלילה, בגלל שיש הרבה פחות הסחות דעת, דאגות נוטות להתגבר.
  6. שינוי במראה – חלק מהאנשים יטו פחות לשמור על המראה שלהם ויזניחו את עצמם. אחרים יקפידו מאוד לשמור על חזות מושלמת (פרפקציוניסטים)
  7. ירידה במצב הרוח – בגלל כמות האנרגיה המושקעת בחששות והמחשבות המטרידות, וכן ההמנעות מעפילויות חברתיות אנשים שסובלים מחרדה כרונית יטו גם לסבול מירידה במצב הרוח עד לעיתים ממש פיתוח של דיכאון.
  8. צורך בהרגעה תמידית מהאחר – בגלל החשש המתמיד ובגלל הקושי פעמים רבות בקבלת החלטות, אנשים אלו יצטרכו עזרה רבה מאנשים הקרובים אליהם בקבלת החלטות וגם כדי לקבל "הרגעה".

השארת תגובה