קצת על נדודי שינה (אינסומניה)

סובלים מנדודי שינה? שוב פעם עברתם לילה לבן?

שינה חיונית לשמירה על הבריאות הנפשית והגופנית ותפקוד יום יומי. אולם יותר ויותר אנשים כיום סובלים מהפרעות שינה. נדודי השינה (המכונים "אינסומניה") מוגדרים כתחושה של שינה לא מספקת ולא "איכותית" המלווה בקשיי הירדמות, יקיצות במהלך השינה עם קושי בניסיונות ההירדמות שלאחר מכן ויקיצה מוקדמת בבקרים. על מנת שהקריטריונים שפורטו כאן יסווגו כאינסומניה, נדרש שבנוסף לכך יחוש המתלונן בפגיעה משמעותית בתפקודו היומיומי בעקבות פגיעה בשינה.

ממה בעצם נגרמים נדודי השינה?

נדודי השינה עשויים להיות חולפים או קצרי מועד ולהימשך מספר ימים עד שבועות ספורים, ובמידה שהם אורכים פרק זמן ממושך יותר ומלווים בפגיעה בתפקוד היומיומי, אז הם מסווגים כנדודי שינה כרוניים ודורשים בדיקה מעמיקה לאיתור הבעיה.
נדודי שינה קצרי מועד עשויים להיגרם כתוצאה מג'ט לג, מעבר לשעון קיץ ומעבר לאזור זמן אחר. כמו כן בעקבות לחץ נפשי בתקופת מבחנים או כתגובה לשינויים כגון מעבר דירה, קידום מקצועי או התחלת עבודה במקום חדש. גם אירועים קשים ו/או מלחיצים כמו פיטורין, גירושין, תאונה, מחלה קשה או מוות של אדם אהוב עשויים לשמש כזרזים להופעתם או להחמרתם של נדודי השינה. נדודי השינה הזמניים נעלמים לרוב לאחר הסתגלותו של האדם אל השינוי אשר חווה והם אינם מהווים סיבה לדאגה מיוחדת.

מהן הסיבות לנדודי השינה הכרוניים?

נדודי השינה הכרוניים עלולים להיגרם בשל מגוון רחב של סיבות, החל מנטילת תרופות, אלכוהול או שימוש בסמים, דרך הפרעות רפואיות שונות, חוסרים תזונתיים והרגלי שינה לקויים, וכלה בקשים פסיכיאטרים, בהן חרדה או דיכאון.
מכוון שלעתים קיימים מכלול גורמים העשויים להתבטא באותה צורה של נדודי השינה, התהליך הטיפולי בנדודי שינה כרוניים דורש אבחון מעמיק לגבי הסיבות להיווצרותן. בין היתר נדרשת שלילת מצבים רפואיים שונים כגון הפרעות באיזון ההורמונלי, דום נשימה בשינה או בעיות אורתופדיות שונות.
ניתן לטפל ביעילות רבה בנדודי השינה בעזרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי שכולל הקניית הרגלי שינה נכונים והפסקת פעולות שהאדם נוקט שיכולות לשמר ואף להחמיר את הבעיה.

הקשר שבין דיכאון לנדודי שינה

חשוב לציין כי פעמים רבות אנשים הסובלים מנדודי שינה יסבלו גם מעוד קשיים כגון חרדות או דיכאון. קיים קשר הדוק בין דיכאון לנדודי שינה. למעשה נדודי השינה מהווים לעיתים,  סמן מקדים להתפרצותו של המצב הדיכאוני. טיפול מוקדם בנדודי השינה בגישה הקוגניטיבית התנהגותית עשוי למנוע היווצרות של דיכאון ואף לזרז את ההחלמה מהדיכאון.

 


השארת תגובה